Tisztázzuk az elején! Tisztában vagyunk azzal, hogy a háztartás – különösen 1-2 kisgyerekkel – embert próbáló mókuskerék. Mint ahogy azzal is tisztában vagyunk, hogy a tiszta lakásért és az eközben jól gondozott gyerekekért ma még nem jár fizetés. Ezért annak, aki ezekben a hetekben igyekszik az otthon végezhető pénzkereső tevékenységét a házimunkával és a gyermekneveléssel egyensúlyba hozni, minden elismerésünk. Jelen cikkünkben a teljes értékű otthoni munkavégzéshez adunk tippeket.
A hírek már egyre inkább arról szólnak, hogy lépésről lépésre enyhül a járvány miatti szigor, így már talán belátható távolságba került az az időszak, amikor minden olyan lesz, mint volt.Az önkéntes karantén azonban fényesen bebizonyította, hogy igenis lehet hatékonyan otthon is dolgozni. És a munkáltatók, munkavállalók között sokan lesznek, akik a jövőben már nemcsak egy valószerűtlen lehetőségként, hanem reális alternatívaként gondolnak majd az atipikus foglalkoztatás e formájára.
Eddig ez szép és jó, de lássuk be: otthonunk a munkavégzés szempontjából nehezített terep. A reggel betett mosás épp akkor jár le, amikor nekifognánk egy nagyszabású projektnek és a porszívózás meg a felmosás is sürgetőbb feladatnak tűnhet, mint a határidős munkánk.
Könnyű belátni, hogy minden, ami kibillent bennünket a pénzkereső tevékenységünk rutinjából, tovább nyújtja a munkaidőnket, vagy erősen erodálja a hatékonyságunkat. Bár mondani könnyű, de tényleg célravezető: otthoni munkavégzés esetén állítsunk be magunknak egy fix munkaidő keretet, amihez amennyire csak lehetséges, ragaszkodjunk!
Szerencsés helyzetben vagyunk, ha ennek kialakítása során csak a saját ritmusunkhoz kell alkalmazkodnunk és nem egy csoportnyi munkatárséhoz. Bizonyára ismerjük már annyira magunkat, hogy tudjuk: a nagyobb odafigyelést igénylő feladatokat délelőtt vagy a nap második felében végezzük-e szívesebben. Így saját bioritmusunkhoz igazítva szervezhetjük teendőinket.
Apropó, teendők. Nem is hinnénk, hogy mennyi apró rész feladatból áll a munkánk, amiből elég, ha csak egyetlen hiányzik, már is megnyertünk magunknak egy vidám csevejt a főnökkel. Ennek elkerülése érdekében, amikor otthon dolgozunk, érdemes to do list-et, vagyis egy teendő listát készítenünk.
Mindegy, hogy a laptopunkban vagy egy határidőnaplóban jegyezzük-e fel a fontos elintézni valókat otthon. A lényeg, hogy lássuk át, mi vár ránk a nap során.Ez a megoldás segít abban, hogy tervezni tudjuk, mi fér bele egy munkanapba, mi az, ami holnapra tolható, ráadásul, miután kipipálunk egy-egy elvégzett feladatot, semmihez sem hasonlítható elégedettség lesz rajtunk úrrá.
A sokasodó feladatok mellett nem jut időnk felállni sem? Az baj! Ugyanis – különösen, ha monitor előtt dolgozunk – agyunknak, gerincünknek és izmainknak szüksége van egy pár perces szünetre. Szellőztessünk, igyunk meg egy teát, kávét, mozgassuk meg tagjainkat.
Hogy a menetrend szerint érkező munkahelyi kiégést megelőzzük, a pontos kezdés mellett legalább ilyen fontos a munka végének kijelölése is. Ha már eldöntöttük, hogy meddig tart a munkanapunk, tartsuk is ahhoz magunkat. Ahogy régebben a gyári munkások, úgy virtuálisan mi is blokkoljuk ki a munkahelyünkről. Csukjuk be a laptopot és próbáljunk meg fejben is átállni a “második műszakra”, a családi életre.
Amennyiben szólóban dolgozunk, csupán magunknak tartozunk elszámolással. (A rossz nyelvek szerint mi vagyunk saját magunk legkeményebb főnökei, szóval, nem biztos, hogy ez annyira laza vezető-beosztotti viszony, mint amilyennek első blikkre tűnik.) Amennyiben azonban egy team részeként számítanak ránk, úgy elengedhetetlen a csoporttagok közötti rendszeres kommunikáció. Lehet, hogy korábban elegendő volt hetente egy meeting, de a megváltozott helyzet akár a napi telefonos egyeztetést is megkövetelheti.
Mivel most az otthoni munkavégzés okán nem tudunk csak úgy, egyszerűen átgurulni a kolléga íróasztalához, sokkal egyértelműbb megfogalmazásokra, konkrét feladat- és felelősség kijelölésre lesz szükség.Enélkül káoszba fulladhat a csapatmunka. Megfelelő VoIP telefonközpont nélkül nem tud megfelelően működni a kapcsolattartás. Hazánk internetes lefedettsége az uniós átlag fölöttinek mondható, ezért az internet alapú telefonálás a legkézenfekvőbb megoldás arra, hogy kollégáinkkal megfelelő szinten legyünk képesek a kapcsolattartásra. Így a feladatkiosztás, az elvégzett teendők utáni prezentálás, a munkák ütemezése is sokkal áttekinthetőbb, nyomon követhetőbb lesz, mintha csak a megérzéseinkre vagy a kollégák “önbevallására” hagyatkoznánk.