Május elseje a munka ünnepe, de idén ezen a napon ünnepeltük az édesanyákat is. És még valamit. 141 éve, 1881. május elsején került üzembe hazánkban az első telefonközpont. Budapesten nyílt meg a Fürdő utcában és eleinte 25 (!) felhasználónak biztosította a telefonálást. A berendezést Puskás Tivadar és testvére, Ferenc építette meg.
Kezdjük az alapfogalmak tisztázásával: a telefonközpont az a berendezés, ami összekapcsolja a telefonokat. Puskás Tivadarnak oroszlánrésze volt a feltalálásában, de végül nem az ő nevén szabadalmaztatták a szerkezetet, hanem Charles Scribnerén.
Az első telefonközpont 1878-ban New Haven-ben működött, majd a következő évben Puskás Tivadar Párizsban is épített egyet.
Nem sokat kellett várni hazánkban sem a fejlesztésre, 1881 májusában nyitott meg az első magyar telefonközpont.
A központ egy-egy pultos faszekrényben foglalt helyet.
A kezelő különböző aljzatokba dugta a zsinórokat, így biztosította a kapcsolatot a két telefonáló között.
Egy kezelő 200 vonalat is kezelt és kézzel kellett bontania is a hívásokat. Érdekes, hogy eleinte csak nők látták el ezt a munkát. Telefonkezelő kisasszony csak az lehetett, aki két úri családtól kapott ajánlólevelet – szóval nagyon felelősségteljes állás volt.
A kézi kezelés bizony fárasztó munka volt, ezért később félautomata, majd automata központokat alakítottak ki.
Magyarországon a világháború miatt csak 1928-tól működtek automata központok.
Természetesen a technika fejlődése nem állt meg, később jött a jelfogós, majd az elektromechanikus központ. A mai digitális központok működése hasonló a számítógépekhez. Ma már alapkövetelmény egy kisebb cégnél is, hogy mindig elérhető legyen, külön vonalakkal, hangpostával, e-mail értesítéssel. Mi ebben segítünk: nagyvállalati szintű virtuális telefonközpontot biztosítunk minden ügyfelünknek eszközbeszerzés és fenntartási költség nélkül. Keressen minket bizalommal, legyünk mi az Ön XXI. századi telefonkezelői!