A szülők pár percre kimentek a lakásból, talán kikísérték a vendégeket. Úgy emlékszem névnapot ünnepeltünk, az asztalon még ott volt a piskóta meg a sajtostallér maradéka és egy kis pezsgő (persze már bubi nélkül). Én felvettem a telefont, tárcsáztam találomra egy számot és kedélyesen elcsacsogtam egy ismeretlen hölggyel. Nagyon boldog voltam, mert azt mondta, hogy örült a hívásomnak. Azt hiszem sokunknak van hasonló emléke a ’80-as, ’90-es évekből. Induljunk el most egy időutazásra a tárcsástól a VoIP telefon koráig!
„A múlt század végén egy fránya ámerikánus, bizonyos Bell, egy készüléket talált fel.” – énekli Hajós András az Emil.Rulez! Bell című dalában.
Ha kicsit pontosítani akarunk, akkor 1876-ban történt az eset, amikor Alexander Graham Bell megépítette a telefont. Direkt nem írom, hogy az elsőt, mert 1874-ben egy olasz bevándorló, Antonio Meucci már „feltalálta” a szerkezetet, de anyagi zűrök miatt nem tudta levédetni.
2002-ben az Egyesült Államok képviselőháza el is fogadott egy nyilatkozatot, amelyben az olaszt ismerik el a telefon feltalálójaként.
A telefon rögtön a feltalálása után elkezdte hódító útját és persze hazánkba is megérkezett. A Horthy-korszakig a Posta fadobozos fali készülékeket szabványosított, 1924-től gyártottak olyan készülékeket, amelyek már asztalra helyezhetőek voltak. Rohantak az évtizedek, de hazánkban még a ’60-as években is hiánycikknek számított a magántelefon. Az igénylést a postának kellett benyújtani és nem ritkán tíz év után érkezett meg az engedélyező határozat.
Budapesten az első telefonközpontot 1881. május 1-jén hozták létre – ez úgynevezett kézi kapcsolású központ volt. A kilencvenes évek végéig még működtek a telefonos-kisasszonyokat foglalkoztató központok is.
Az első digitális telefonközpontot 1989-ben avatták fel Szombathelyen.
Az analóg rendszerben kifejezetten rossz volt a hangminőség, valamint sokat kellett várni a vonalra. A digitális rendszerrel jelent meg a hívásvárakoztatás, hívásátirányítás és a konferenciahívás.
Magyarországon az ezredfordulóra terjedtek el a mobiltelefonok, a Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint 1999 elején már 1,1 millió előfizetést tartottak nyilván. Hat év alatt ez a szám 9,1 millióra ugrott. A rohamos terjedést a mobilok árának csökkenése, valamint a készülékek folyamatos fejlődése idézte elő.
És akkor elérkeztünk a mába. A VoIP az angol Voice Over Internet Protocol kifejezés rövidítése. A készülék hangdigitalizáló eszközökkel továbbítja a hangunkat a világhálón keresztül. Blogukban rendszeresen írunk ezekről a telefonközpontokról.
A mai konferenciatelefonokat speciális mikrofonokkal és zajszűrő áramkörökkel szerelik fel, amelyek nemcsak a háttérzajt, de a visszhangot is kiszűrik, így kiváló a hangminőség.
A ReBell Tel. „alap” virtuális telefonközpontjában például 8 mellék, üdvözlés, egyedi hangmenü, belső mellékek kezelése, hívás várakoztatás és továbbadás, híváslista, online ügyfélablak is szerepel. A VoIP központ plusz szolgáltatásban pedig további tízzel lehet növelni a mellékek számát, rögzíteni a hívásokat, vagy akár e-mail értesítést is kérni a bejövő telefonokról.